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NOURRICE n°VI, 2001
80 x 120 cm
C-print, diasec

NOURRICE n°II, 2001
125 x 185 cm
C-print, diasec

NOURRICE n°IV, 2001
185 x 125 cm
C-print, diasec

Nourrice, is devoted to white iron cans which, stored in the open, are touched by stains of rust by the bad weather. This degradation is transfigured by the photographs, as if the metal had been coated in a gold foil, similar to that used for plating the orthodox icons. The cans become thus precious objects, which reveals the ambivalence of the Nourrice, who is both a jerrycan and a mother. Seen through a mesh that coincides with the image surface, they are placed on cardboards to show the perspective. A tension is thus revealed between the notion of treasury suggested by the cans’ gold and their negligent storing on the one hand, and between the surface and the image depth, on the other hand, which favours the parusia of the object.

Extract from the text by Vanessa Morisset, Art Critic and Philosopher at Centre Georges Pompidou, Paris.

Nourrice, s’intéresse à des boîtes de conserve de fer blanc qui, stockées à l’extérieur, sont tachetées de rouille par les intempéries. Cette dégradation est transfigurée par la photographie, comme si le métal était couvert d’une pellicule d’or, proche de celles qui ornent souvent les icônes orthodoxes. Les bidons deviennent ainsi de précieux objets, ce qu’indique l’ambivalence du titre Nourrice, à la fois jerrycan et mère. Aperçus à travers un grillage qui coïncide avec la surface de l’image, ils sont entreposés sur des cartons indiquant la perspective. Il en résulte une tension, d’une part entre la notion de trésors introduite par l’or des conserves et la négligence de leur conservation, et d’autre part, entre la surface et la profondeur de l’image, léger décalage qui favorise la parousie de l’objet.

Extrait du texte de Vanessa Morisset, critique d’art et philosophe au Centre Georges Pompidou, Paris.